Koska googlasit viimeksi oman nimesi?

Picture of me with some graffitis

Oletko koskaan miettinyt mitä tietoja sinusta saa netistä, ihan kuka tahansa, ja millaisen mielikuvan ne luovat?

 

Mediaseuranta, osumat, analytiikka – ne kaikki ovat aktiivisen viestintäänsä seuraavan toimijan työkaluja. Mutta kuinka moni on kiinnittänyt huomiota siihen, miltä oikeastaan itse verkossa näyttää, ja miettinyt, mitä asialle voisi oikeastaan tehdä. En puhu nyt pelkästään henkilöbrändäyksestä ja siitä, mitä itse tuotat, vaan siitä, mitä muut tuottavat ja mahdollistavat sinusta verkosta löydettävän.

 

Ensimmäinen askel on pistää oma nimensä hakukoneeseen. Montako osumaa saat, millaisia kuvia löytyy välilehdeltä, tai millaisia sidoksia esimerkiksi muiden sosiaalisen median alustojen kautta löytyy? Millaisia tuloksia saat, kun etsit ”itseäsi” esimerkiksi kolmen hakukoneen kautta?

 

Hakukonetsekkauksen jälkeen matka on hyvä jatkaa sosiaalisen median alustoihin: Facebook, LinkedIn, Twitter ja Instagram kannattaa ainakin kurkistaa. Pinterest, Youtube ja puhelinnumeroperustainen WhatsApp voivat kertoa myös yllättävän paljon sinusta, kiinnostuksen kohteistasi tai esimerkiksi kotikaupungistasi, harrastuksistasi ja ajankäytöstäsi. Kiinnostavia eivät ole pelkästään sinun tuottamasi sisällöt tai aineistot, vaan myös se, mitä muut sinusta ovat kirjoittaneet ja mihin sinut on merkitty eli tägätty.

 

Voit olla onnekas, jos sinulla on nimikaima. Tämä henkilö voi näyttäytyä sinusta tietoja etsivän haavissa aivan sinulta, vaikka tosiasiassa se opiskeluaikainen örvellyskuva tai vahvat poliittiset mielipiteet eivät olisi sinun. Pohdi, voiko niiden luoma mielikuva saada jotakin sinun omalle maineellesi. Kannattaako näitä asioita tuoda esille huumoristisessa valossa (esimerkiksi: Olen Suomen 12 505 Juhani Korhonen, kolmastoista elossa oleva Helsingissä) vai luottaa vastapuolen arviointikykyyn? Aiemmin esimerkiksi Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu kertoi huomattavan paljon enemmän kokonimikaimoista ja heidän sijoittumisestaan Suomeen.

 

Tietosuoja-asetukset ja henkilörekisterien ylläpito ovat tarkentuneet tänä vuonna. Ei silti pidä tuudittautua uskomaan että omat tiedot olisivat absoluuttisen oikein tulkittavissa. Verkkoon tallennetaan ja tuotetaan jatkuvasti uutta materiaalia. Omia hakutuloksiaan kannattaa seurata kuin palohälyttimen patteria: testaamalla vähintään kahdesti vuodessa.

 

Jäikö mieleen pyörimään kysymys? Laita se mailitse tai somekanavat kohisemaan. Etsitään yhdessä vastaus esimerkiksi siihen, mitä väärille tuloksille voi tehdä tai miten tulokset muuttuvat eri selaimia, IP-osoitteita tai salattu/julkinen-selaintiloja käyttämällä.