Tunteeko sosiaalisen median yleisösi sinut?

Kyllä siellä sosiaalisessa mediassa pitää tai pitäisi olla – monestiko olet saanut itsesi kiinni pohtimasta tätä asiaa? Monen yrityksen ja pienen brändin ilosanoma on lähtenyt leviämään verkon välityksellä – kun ennen juttu kulki suusta suuhun ja korttelista kortteliin.

Kun pienyrittäjä miettii omaa brändiään ja tunnettuuttaan sosiaalisessa mediassa, on hyvä miettiä ensimmäisenä, kenelle viestintää sosiaalisessa mediassa haluaa tehdä ja miksi. Jos kohderyhmäpohdinta tuntuu liian hankalalle, on hyvä kaivaa oma LTS eli liiketoimintasuunnitelma esiin ja tarkastella, kenelle alunperin lähti omaa toimintaansa tekemään ja mikä on se arvo, jota asiakkaat odottavat sinulta ja yritykseltäsi.

Kohderyhmän jälkeen toivottavasti on selvillä myös se, millainen suunnilleen on potentiaalinen asiakas iältään ja koulutustaustaltaan. On tutkittu, että akateemisesti koulutetut viettävät aikaa enemmän sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Harto Pönkä julkaisee tasaisin väliajoin tilastokatsauksia verkkosivuillaan.

Karkeasti voi sanoa, mitä nuoret edellä, sitä vanhemmat perässä. Vaikka esimerkiksi Facebookilla on laaja rekisteröityneiden käyttäjäpohja, sen kulutustavat vaihtelevat eri ikäryhmissä. Instagram ja Instastories kasvattavat edelleen suosiotaan ja Youtuben suosio kaikissa ikäryhmissä on tasaisen nouseva. Videot ja henkilökohtainen viestintä ovat nousussa.

On huomattavaa, että ”henkilökohtainen” voi olla myös chatbotti kuten esimerkiksi Kotipizzan Kotibotti tai vakuutusyhtiö Ifin Emma. Muita vuoden 2018 odotettuja henkilökohtaisia sosiaalisen median sovellusominaisuuksia ovat WhatsAppin yritysversio sekä Facebook messengerin mainokset.

Kun mietitään brändejä, jotka menestyvät parhaiten sosiaalisessa mediassa, voidaan analysoida, että melkein aina niillä on oma, helposti lähestyttävä äänensä. Sosiaalisessa mediassa henkilökohtaisuus ja dialogin käyminen korostuvat. Omia esimerkiksi päivityksiään voi happotestata: jos ne tuntuvat liian kliinisille, ne tuskin pääsevät maaliin asti asiakkaan kanssakaan. Millaisia yllättäviä, positiivisia ja luovia kampanjoita sinä tai teidän yrityksenne voisi käyttää ja hyödyntää sosiaalisessa mediassa? Mistä teidät tunnetaan, miksi juuri teidät valitaan?

Pienyrityksen takana voi olla vain yksi ihminen, jonka henkilökohtainen sosiaalisen median läsnäolo määrittää koko brändin viestintää. Tällöin puhutaan henkilöbrändistä. Kenelle silloin puhut ja miten, vestittämättä omaa viestiäsi ja innostamalla potentiaaliset uudet kumppanit ja asiakkaat ottamaan sinuun yhteyttä?

Yksi keskeinen osa yleisön pitämisessä on sen innostaminen kanssakäymiseen kanssasi. Keskity siis kuvasisällön (kuva vaan vetää paremmin) lisäksi pohtimaan call-to-actionia eli sitä, mitä sosiaalisen median päivityksesi kehottaa tekemään. Onko se yhteydenotto, keskustelutoive, kommentointimahdollisuus tai jotakin muuta – sen tiedät parhaiten sinä. Varaudu ja toivo kuitenkin keskustelun mahdollisuutta ja vastaa aktiivisesti heränneeseen keskusteluun. Se on sosiaalisen median paras ja antoisin puoli!

Jos yrityksen ja erehdyksen kautta rämpiminen ei tunnu siltä, että haluat käyttää siihen vähät tuntisi vuorokaudesta, laita mailia, ja etsitään tehokkaampia tapoja hoitaa viestintäsi kuntoon (Huomaa toimintakehoitus)!

maaliskuu 11, 2018

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *